Monday, February 16, 2009

Zoom Malaysia to Sabah

Zoom Malaysia aku kali ini ke Sabah. Ni 1st time aku ke Sabah. 8hb Feb-10hb Feb 2009 aku kat sana. Penerbangan MAS ke Kota Kinabalu memang menyeksakan sebab bila dah masuk flight je dah duduk pun tetiba Kapten buat announcement kapal tidka boleh berlepas dan kena tukar pesawat. Delayed dalam 1 jam 45 minit la jugak. Time tu aku satu kapal dengan Datuk Wira Ali Rustam. Aku tengok dia cool je walau flight delayed.
Sampai KK dah kul 11.30 pagi. Ikutkan program pagi tu kami nak ke kaki gunung Kinabalu tapi sebb dah lewat sampai so kami decided just lepak-lepak around KK je. 1st sekali melantak lunch kat 1 Borneo. Mahal-mahal harga makanan kat situ tapi lapar punya pasal belasah je lah.
Kul 2.30 kami check in kat Tune Hotel murah beb cuma RM90 untuk 2 night stay. Tapi korang paham-paham ajelah aircond memang tak ada kalau nak kena lah bayar ikut penggunaan. Tapi bagi aku takat kipas pun ok dah sebb bukan nak lepak dlm bilik pun. Janji tv ada.
Petang tu tempat yang pertama kami tuju ialah pasar filipina. Wajib pergi kalau ke KK tu. Kami cuma survey dulu je. Kemudian terus melepak kat Tanjung Aru. Ramai gak umat melepak kat situ. Beli makanan apa yang patut dan lepak menghadap laut sambil tengok gelagat orang-orang KK yang kadang kala aku tengok stylo terlebih dan mangsa fesyen pun ada. Yang si lelaki pulak more to rockers tapi kira rockers tak up to date. Apa taknya semua rambut panjang dan berkarat je aku tengok.
Malam pulak melantak kat food court yang on way nak ke bangunan Tun Mustapha tu. Encik Lamjin Atoh Pengarah PP Sabah layan kita orang kira dia jadik tuan rumah yang memang kompem kami "ketuk" dia . Berabis gak dia dalam RM130 untuk makan 5 orang. Alahai apa lah sangat RM130 tu kalau nak banding gaji dia yang cecah 5 angka tu. Lepas makan terus drive ke Kingsfisher area. Kat sana lepak pula dengan si Yazed yang tengah bercuti dengan family dia kat KK jugak.
Pada pagi 9hb Februari tu bangun awal sikit sarapan kat Jeti. Jeti tu digunakan untuk ke pulau-pulau sekitar KK tu. Pagi tu kami ke Pulau Manukan salah satu pulau yang cantik paling dengan dengan KK. Bayar tambang RM17.50 sekepala untuk 2 way. Cukai jeti pulak RM6 sowang dan sampai kat Pulau kena caj lagi RM3 untuk caj kat situ.
Excited sangat masa tu tak tanya pun orang sekeliling terus tukar baju dan terjun snorkeling kat tepi pantai. Tak sampai 10 minit terus rasa gatal-gatal
sebab kena obor-obor. Kata pengawal pantai ala-ala baywatch tu. musim obor-obor mengawan. Hahhaha padan muka aku dah tau musim mengawan buat apa aku nak kacau sarang pulak potong stim namanya tu.
Snorkeling kat Pulau Manukan kira oklah sebb ikan pun bolehlah tahan. Tapi yang tak tahan tengok gelagat Mas dan Dila yang takut nak masuk kepala dalam air. Baru masuk sikit dah terjerit takut lemas. Nasib baik ladies kalau jantan dah lama aku benam-benam tapi nasib baik Firdaus tak macam mereka kalau cam tu jugak sure aku sepak buntut dia.
Lepas snorkeling terus stop semula kat pasar filipina masa tulah time shooping sempat jugak aku beli gelang mutira, butang baju melayu dan gifts untuk budak-budak opis dan kaum kerabat aku.
Malam diner memang kaw kaw sebab melantak ikan kerapu bakar, stong bakar dan udang bakar yang cost dalam RM98 dan mcm biasa kena pukul rata untuk empat orang. Lepas makan ronda-ronda sekitar KK tapi tempat yang "hidup" cuma kat Waterfront tu je yang lain dah "suram"
Hari akhir kat sana 10hb Februari kami bangun awal checkout kul 6 pagi sebab nak drive ke kaki gunung kinabalu. Drive dlm 1 jam 30 minit dah sampai . Sabah cepat cerah dari semenanjung so kul 7 tu dah macam kul 8 pagi punyalah terang.
Cuaca berkabus memang jarak penglihatan agak terbatas sikit. Suhu memang sejuk tahap stim beb..Sempat jugak kami sarapan kat kaki gunung tu.
Jam 12 kami sampai ke OUM Sabah. Lepak kat situ kejap dan kemudian Kak Kamariah (pegawai akaun) ajak kami beli udang kat sebelah Hotel Hyatt. Dia yang belanja. Aku tolak batu dan kayu je. Orang nak bagi amik je lah.
Flight ke KL kul 4.45 petang. Kami dok lengang kangkung check in dan sempat lagi melepak tapi rupa-rupanya flight boeing dah sampai kat. Bila masuk ke dalam flight je mak kau... orang jepun je penuh dalam flight tu.mana datang jepun-jepun ni ek? la..flight MH01 tu rupanya kapal yang singgah kat KK untuk amik penumpang ke KLIA. Kapal tu dari Kansai Jepun rupanya patutlah banyak muka Takeshi keneshiro. Aku pulak Takeshi Apokiro hui hui..